З нагоди Міжнародного дня боротьби за права жінок, який світ щорічно вшановує 8 березня, Марта Марциняк, авторка матеріалів для ГО "Жіноча Ліга", дослідила питання участі жінок у цифровій економіці та заходи, проведені Європейським Союзом (ЄС) для полегшення процесу цифрової трансформації для жінок, аналізуючи нове законодавство ЄС щодо цього питання.
Відповідно до численних звітів Європейського інституту із гендерної рівності Європа виграє макроекономічно від успішної та всеохоплюючої стратегії гендерної рівності. Питання цифрової трансформації у цьому контексті є надзвичайно вагомим та вирішальним. Відповідно до звіту Європейської комісії “Інформаційно-комунікаційні технології для роботи: цифрові навички на робочому місці”, наразі 90% професій потребують базових цифрових навичок через швидку цифровізацію економіки та ринку праці.
Незважаючи на те, що як для жінок, так і для чоловіків стає все більш важливою повноцінна участь у соціальному та професійному житті, значний розрив між типами та ступенем цифрових навичок, які набувають чоловіки та жінки, все ще існує. Весь потенціал науково-дослідної діяльності обмежений неймовірно високим показником гендерної нерівності серед дослідників та дослідниць, які створюють, проектують та розробляють цифрові послуги та продукти.
Індекс цифрової економіки та суспільства (DESI), який систематизує низку відповідних даних про поточну цифрову політику Європи, служить показником успіху ЄС у цифровій сфері. Зв’язок між DESI та Індексом гендерної рівності демонструє, що суспільства з вищим показником гендерної рівності здобувають кращі результати і у цифровій економіці, що є важливим для довгострокового економічного успіху.
До прикладу, Данія, Швеція, Нідерланди та Фінляндія мають кращі показники як за DESI, так і за Індексом гендерної рівності. Показники доводять, що цифровий гендерний розрив можна усунути, прогресуючи у вирішенні розбіжностей у сфері гендерної рівності в цілому.
Говорячи мовою цифр жорсткі розриви між представництвом чоловіків і жінок існують у багатьох цифрових напрямках, серед яких:
- Доступ до цифрових технологій
Відповідно до звіту Європейського інституту із гендерної рівності доступ до Інтернету майже однаковий для обох статей: 78% жінок та 80% чоловіків користуються Інтернетом щодня. Однак, як повідомляє Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), навіть ті жінки, які мають щоденний доступ до Інтернету, використовують його для менш складних запитів, ніж чоловіки. Ситуація погіршується, коли ми говоримо про вік та рівень освіти, що збільшує відсоток розриву. Наприклад, порівняно з 21% чоловіків з низьким рівнем освіти, 27% жінок з такою ж освітою ніколи не мали можливості користуватися Інтернетом.
- Он-лайн навчання та он-лайн присутність
Наразі жінки дещо переважають, якщо говорити про користування он-лайн ресурсами задля професійного розвитку (пошук навчальних курсів, освітніх заходів тощо). Відсоток жінок, які регулярно користуються Інтернетом для такої діяльності, коливається від 95% у Швеції до 66% у Болгарії. Крім того, згідно з дослідженням Європейського інституту з гендерної рівності щодо молоді та цифровізації, жінки віком від 16 до 24 років більш схильні творчо використовувати технології для обміну інформацією в Інтернеті, ніж чоловіки того ж віку: 60% і 56% відповідно.
- Використання мобільного зв'язку та представництво в соціальних мережах у професійних цілях
На жаль, гендерний розрив зростає в геометричній прогресії, якщо говорити про питання професійної цифрової діяльності. Наприклад, жінки з високим рівнем освіти майже вдвічі менше (19%) використовують мобільний Інтернет у професійних цілях, ніж чоловіки (33%). Велика прогалина також спостерігається в представництві жінок у професійних соціальних мережах, до прикладу таких, як Linkedin. За статистичними даними – представництво жінок становить 43,7% проти 56,3% чоловіків.
- Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) в освітньому процесі
Згідно з даними Євростат, у 2018 році порівняно з 10% чоловіків, у середньому лише 1% дівчат заявили, що мають намір працювати у сфері, пов’язаній з ІКТ. Крім того, згідно зі статистичними освітніми даними STEM менше 30% дослідників та дослідниць були жінками у 2023 році, що свідчить про недостатню представленість жінок у сферах STEM як у світі, так і в Європі. Загалом ІКТ характеризується значним ступенем гендерної сегрегації, де 82% студентів – чоловіки. Цифри підтверджуються звітом DESI 2022, згідно з яким кожен третій з випускників та випускниць STEM і лише 19% спеціалістів та спеціалісток з ІКТ є жінками. Як наслідок, чоловіки складають у середньому більше 8 з 10 IT-фахівців в ЄС.
- Підприємництво та стартапи
Відповідно до розрахунків Європейського інституту із гендерної рівності на основі мікроданих EU-LFS, маргіналізація жінок у сфері цифрового підприємництва зростає: лише 7% незалежних ІТ-спеціалістів та спеціалісток, які наймають хоча б одного працівника або працівницю, є жінками. За даними EU Startup Monitor 2020-2021, з точки зору складу команд, жіночі команди становлять лише 7% порівняно з 64% чоловічих команд. На жаль, згідно з дослідженням ОЕСР, компанії-початківці, якими керують жінки, зазвичай отримують приблизно на 20% менше інвестицій, ніж ідентичні компанії з чоловічим керівним складом.
- Сектор досліджень і розробок
Згідно зі звітом Європейського інституту із гендерної рівності, дуже мало жінок-вчених та інженерок працюють у сфері розробки високих технологій, які, власне, залучені до створення нових цифрових технологій. Лише одна п’ята з понад 32 мільйонів науковців та науковиць, інженерів та інджинерок, які працювали у сферах високих технологій у ЄС у 2019 році, були жінками. Цей відсоток не змінився з 2010 року.
Спостерігаючи за цими цифрами, стає зрозуміло, що участь жінок у цифровій трансформації є доволі секторальною та невизначеною. Важливо зазначити, що після спалаху COVID-19, суспільство свідомо зробило зсув у бік довгострокового сталого цифрового переходу. Як результат, план NextGenerationEU був закладений в основу системи повного відновлення, який, серед багатьох речей, ознаменував початок європейського цифрового десятиліття, спрямованого на модернізацію та безпечне цифрове використання через навички, цифровізацію бізнесу і державних послуг.
А як щодо жінок?
Вже у 2018 році Комісія започаткувала стратегію «Жінки в цифровому світі», мета якої — заохотити та надихнути жінок взяти на себе більше лідерських ролей у цифрову еру, адже стала економіка та справедливе суспільство вимагають активної участі та залученості жінок. Ключовими сегментами, яким приділяється найбільше уваги є:
- Просування цифрових навичок і освіти
У 2019 році комісарка Марія Ґабріель запустила Європейську мережу жінок у цифровому світі – механізм для заохочення координації поточних проектів шляхом об’єднання організацій, які можуть обмінюватися ідеями та досвідом для створення більшого впливу на розвиток цифрового сектору, орієнтованого на жінок. Крім того, проводиться багато семінарів із програмування - Європейський тиждень програмування та стажувань для вдосконалення цифрових навичок дівчат і жінок.
- Подолання цифрових стереотипів
Створення кампанії «No women no panel» з метою підвищення обізнаності про необхідність гендерного балансу під час панельних дискусії та на інших публічних заходах. Комісарка Марія Габріель пообіцяла подбати про те, щоб на кожній дискусії чи публічному заході, на який вона запрошена, була принаймні одна жінка-учасниця.
Європейська премія у галузі цифрових навичок із категорію «Жінки в ІКТ-кар’єрі», яка покликана збільшити частку жінок-фахівчинь у сфері ІКТ, а також підвищити кваліфікацію жінок у сфері цифрових технологій.
- Підтримка збільшення кількості жінок-підприємиць
Нагороди ЄС для жінок-інноваторок вшановує жінок-підприємиць, відповідальних за новаторські винаходи. ЄС сподівається досягти визнання жінок у цій сфері шляхом підвищення обізнаності про потребу в більшій кількості жінок-новаторок і створення прикладів для дівчат і жінок у всьому світі.
Зовсім нещодавно ЄС започаткував новий проєкт - Women TechEU. Програма надає жінкам-засновницям першокласне навчання та наставництво, а також цільове фінансування для розвитку свого цифрового бізнесу.
Декларація генеральних директорів щодо усунення цифрового гендерного розриву у високотехнологічних компаніях, що є відчутним кроком до створення різноманітної, відкритої та інклюзивної корпоративної екосистеми, яка передбачає гендерну рівність, яка виходить за рамки стереотипів.
У рамках стратегії «Жінки в цифровому світі» з метою сприяння тому, щоб жінки відігравали активну та помітну роль в індустрії цифрових технологій, Комісія співпрацює з державами-членами, 27 з яких підписали Декларацію ЄС «Жінки в цифровому світі». Для просування цифрової гендерної рівності країни ЄС тісно співпрацюватимуть з державним і бізнес-секторами, а також з громадянським суспільством. Для відстеження прогресу було запроваджено спеціальну шкалу - «Жінки у цифровому світі», яка є компонентом DESI. Базуючись на тринадцяти факторах, шкала оцінює ефективність держав-членів у сферах використання Інтернету, цифрових навичок, спеціальних навичок і зайнятості.
Оновлена політична ініціатива ЄС під назвою План дій з цифрової освіти (2021–2027) уособлює спільне бачення високоякісної, інклюзивної та доступної цифрової освіти в Європі та має намір підтримати зусилля держав-членів щодо модернізації їхніх систем освіти та навчання. Серед пріоритетних пунктів мене найбільше зацікавила дія №13– участь жінок у STEM. Основні види діяльності включають:
- Створення онлайн-платформи Girls Go Circular, з метою надання дівчатам систематизованих знань щодо сталого цифрового бізнесу ще під час навчання в середній школі.
- Організація фестивалів E-STEAM – для розвитку впевненості дівчат і жінок у творчому використанні цифрових навичок, виявленні можливостей, винахідництві та сприянні суспільству.
- Розробка EU STEM Coalition – для допомоги у створенні національних STEM платформ.
Щоб підтримати перехід жінок до цифрової ери, 21 січня 2021 року Європейський парламент опублікував резолюцію «Усунення цифрового гендерного розриву: участь жінок у цифровій економіці». Крім того, у своїй пропозиції “Цифровий компас: європейський шлях до цифрового десятиліття” опублікованій 9 березня 2021 року, Комісія окреслила свою мету щодо цифрової трансформації Європи до 2030 року, чітко вказуючи, що більше жінок повинні працювати як ІКТ-експерти на 20 мільйонів вакансій, які, як очікується, будуть доступні в ЄС.
Трохи пізніше на заході, присвяченому цифровій трансформації, Урсула фон дер Ляєн, президентка Комісії, заявила: «Цифрові технології відіграють ключову роль у прискоренні доступу до знань та освіти, для рівності та залученості, а також для економічного зростання та створення робочих місць… Ми приймаємо нові технології. Але ми відстоюємо наші цінності». У результаті наполегливої міжінституційної роботи понад рік тому, а точніше, 26 січня 2022 року Європейська комісія запропонувала Декларацію про європейські цифрові права та принципи. Визначені в декларації цифрові права та принципи доповнюють уже існуючі права, наприклад ті, що захищені Хартією ЄС про основні права. Вони пропонують основу для цифрових прав людей, а також інструкції для підприємств і держав-членів ЄС щодо використання нових технологій. Вони розроблені, щоб допомогти максимізувати переваги цифрової революції для всіх громадян ЄС, і один із основоположних принципів Декларації визначає підтримку солідарності та інклюзії (тобто «гендерної рівності») впродовж усього шляху цифрового переходу ЄС.
Для просування гендерної рівності та розширення прав і можливостей жінок через усі зовнішні дії Європейського Союзу, ЄС запропонував амбітний Гендерний план дій III: до світу гендерної рівності, що є політичним документом з п’ятьма основними принципами, які допоможуть швидше рухатися до виконання міжнародних зобов’язань зі створення сталого розвитку на всіх континентах. План надає пріоритет просуванню гендерної рівності у зовнішній політиці ЄС та ініціативах, слугує так званою картою для співпраці із зацікавленими сторонами на національному, регіональному та багатосторонньому рівнях, активізує дії в ключових стратегічних тематичних сферах, закликає установи подавати позитивний приклад і забезпечує прозорі результати. Власне 3-й принцип особливо відповідає розширенню прав і можливостей жінок у всьому світі і їх постійне залучення до диджитал трансформації.
Отже, успішна інтеграція в цифрову економіку потребує використання цифрових технологій у бізнес-цілях. Наразі не лише ІТ-спеціалісти, а й люди інших професій повинні адаптуватися, проходячи безперервне навчання з метою розвитку своїх цифрових здібностей. Через негативні гендерні стереотипи жінок часто заохочують не обирати навчання, пов’язане з ІКТ. Тривала гендерна сегрегація в STEM зумовлена низкою факторів, включаючи відсутність вибору балансу між роботою та особистим життям і зразків для наслідування, гендерні стереотипи та гендерний розрив в освітніх досягненнях і цифрових здібностях. Незважаючи на те, що «миттєвий успіх» є питанням років самовідданої та наполегливої роботи, я вірю, що EU Women’s in Digital принесе чудові результати як для європейського, так і для міжнародного суспільства.
Матеріал підготувала Марта Марциняк, авторка матеріалів для ГО «Жіноча Ліга»
Стаття опублікована в рамках проєкту "Платформа підтримки розвитку творчого та аналітичного потенціалу молодих жінок та дівчат", що реалізується ГО "Жіноча Ліга"